A túlnyomó többség legfeljebb félévig lenne képes fedezni a megélhetési költségeit hitel felvétele nélkül, és baj esetén leginkább a szórakozáson és a ruházkodási cikkeken spórolna. A megkérdezettek több mint egyharmada – 36 százalék -  volt már legalább egyszer munkanélküli az élete során. Bár többségüknél – 57 százalék - ez csak egyszer fordult elő, 16 százalékuk ugyanakkor három, vagy több alkalommal is volt már munkanélküli. 

Az álláskeresés átlagos időtartama ugyanakkor legtöbbször meghaladta a két hónapot: 51 százalékuk több mint 60 napig volt állástalan, mindössze egynegyedük talált új munkát két hónapon belül.

Az aktív munkavállalók csaknem négyötöde nagyon fontosnak tartja, hogy munkanélküliség esetén rendelkezzen néhány hónapnyi tartalékkal, ugyanakkor jelenleg csak valamivel több mint egyharmaduk tudja előteremteni ennek feltételeit. Azonban 38 százalékuk inkább nem, illetve egyáltalán nem tud mihez nyúlni baj esetén, derül ki a felmérésből.

„A kutatás eredménye egyértelműen azt jelzi számunkra, hogy a munkavállalók többsége rendkívül nyitottan áll az öngondoskodás különböző koncepcióihoz, ugyanakkor az érintettek számára ez komoly kihívást jelent a gyakorlatban. Bár a felnőtt lakosság aktív része jövedelmi helyzetétől függően eltérő igényekkel rendelkezik, szerencsére a piacon már számos öngondoskodási konstrukció közül válogathatnak” – mondta el Bernáth Tamás, a BNP Paribas Cardif biztosító vezérigazgatója.

A femérésből az is kiderül, hogy a munkahely elvesztése esetén a háztartások 61 százaléka legfeljebb félévig lenne képes fedezni az érintettek megélhetési költségeit hitel felvétele nélkül és mindössze 16 százalékuk rendelkezik több mint 9 hónapnyi pénzügyi tartalékkal. Ugyanez az arány táppénz esetén már 51, illetve 25 százalékra módosul a válaszadók körében.

A kutatás szerint a munkavállalók munkanélküliség esetén leginkább a szórakozás, a ruházkodás, a személyi kiadások és luxus cikkeken spórolnának. A munkanélküliséget már megtapasztalt válaszadók 53 százaléka a szórakozáson, 51 százaléka a ruházkodáson, 34 százaléka a különböző élvezeti, 47 százaléka kozmetikai cikkeken, 32 százaléka pedig tankolási, illetve tömegközlekedési tételeken spórolt.

Ami a háztartások fogyasztásának szerkezetét illeti, kiderült, hogy általában a rezsi 23 százalékot tesz ki, és amennyiben táppénz vagy munkanélküliség esetén takarékoskodni kell, a megkérdezettek 13 százaléka csökkenti rezsiköltségeit, illetve szünetelteti azok befizetését.